01.09.15. Reisebrev fra ferietur i sommer, Nordland / Troms. Turen nå er til det lille vakre stedet Reine

Jeg tar med minst et reisebrev til i kveld, denne gang fra stedet Reine i Lofoten. Det er et av de vakreste stedene i Lofoten når det gjelder omkringliggende fjell, synes jeg. Så da vi skulle velge hvor vi skulle dra i forhold til vær, så måtte vi ta turen hit en dag ikke fjellene var innhyllet i tåke. Det greide vi heldigvis å “time”.  Vi så det var litt annerledes vær allerede dagen etter, altså gråere vær, så da gikk turen til Henningsvær i stedet den dagen, som ikke har alt sitt fokus på fjell i rundt.

Minner om at reisebrevene er personlige og på ingen måte viser alt som finnes i Reine. Men vi heftet da kanskje i 45 minutter til sammen her. Fra det stedet jeg har tatt det første bildet er det en stor parkeringsplass og her får en sett Reine på sitt beste med fjellene omkring. Et yndet stoppested for ivrige fotografer og turister av alle slag.

De som leser bloggen min vil nok synes at alle steder ligner på hverandre og har problemer med å skille stedene fra hverandre, kanskje. Men hovedvekten av næring er fiske og turisme. Så da blir det rorbuer, de røde bryggene ut mot sjø. de leies ut til turister som overnattingssteder. Hvert sted har også en havn / kai av noe stort format, til fiskebåter og andre farkoster som kommer sjøveien. Ja, nedenfor kan du selv se 🙂 

 

 

Se de flotte fjellene da, så mange tagger !

Vi kjørte en tur nedom

Selve stedet er ikke stort

Rorbuer og små kaier 

Synes fjellene bare er helt magiske her 🙂

 

#reise #travel #trip #journey #turist #tourist #foto #photo #fotografi #photography #bilde #picture #natur #nature #fjell #mountain #fjorder #fjords #Lofoten #Reine #Norge #Norway #vakkert #beautyful

 

WIKIPEDIA

Reine er et tettsted og et fiskeværMoskenes kommune i Lofoten i Nordland. Reine er administrasjonssenteret i kommunen, og har 330 innbyggere per 1. januar 2014. Øyene på Reine er knyttet sammen med bruer, og europavei 10 passerer stedet. Reine har vært handelssted siden 1743.

Siste soloppgang før mørketida er 9. desember og første soloppgang etter mørketida er 3. januar.

6 kommentarer
    1. Spesielt flotte de fjella der ja..mektige :)..og rorbuer ser så koselig ut..idyll på sitt beste 🙂 Jeg har jo aldri vært på disse plassene du har vist bilder fra…men det virker utrolig flott og annerledes enn her på østlandet 🙂 Så de fine bildene fra Å …merkelig navn på et sted..hehe..
      God natt og fin morgendag :))

    2. annebe: Ja, de er virkelig magiske ! Det finnes vakre steder nord for Sinsenkrysset ja, he-he ! Norge er stort og består altså ikke bare av Oslogryta og nærliggende steder. Vi har det meste også på mindre steder, så er det jo mer oversiktelig da.Jeg synes også Å er et utrolig snodig navn på et sted. Men stedsnavn er ofte forbundet med landskap, en å kan jo være en liten elv. Slik som en ser der båtene ligger på et par av bildene.

      Ha ei riktig god natt og super morgendag du også ! Klem 🙂

    3. Når jeg leser dette angrer jeg enda mer på at jeg ikke ble med familien på sommerferie nordover, det gnager fortsatt. Men jeg var vel ikke på det stedet i livet hvor natur, familie og opplevelser sto i fokus. Trist nå, men man får vel flere muligheter senere. Utrolig nydelige bilder du tar, og disse fjellene, så majestetiske. Ser jo ut som et eventyrsted!! Får litt følelse av Davik her, men mulig jeg tar stort feil. Nydelig var det iallefall! 🙂

    4. MALIN MADICKEN: He-he, ja det kan du si 🙂 Dager kommer etter dette og du er enda ung, så du får sikkert sjansen. Takker ellers for hyggelig kommentar. Er det et nytt sted jeg kunne ha tenkt meg, så er det Sogn- og Fjordane. Kanskje besøker jeg Davik en vakker dag 🙂

      Ha ei god natt og en super morgendag !

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg