24.08.15. Fototur til Tännforsen i Sverige = vakkert !!! :)

Ja, Tännforsen er en foss. Faktisk det største fossefallet i Sverige. Det ligger bare en kjøretur på omlag 45 minutter – 1 time fra hjemmet vårt, innenfor svenskegrensen. På lørdag tok jeg og min mann turen dit. Her er det vakkert ! Jeg har vært her flere turer, også med fotoklubben. Fossen tar seg godt ut i alle årstider. På vinters tid blir det bygd et “isslott” i tilknytning til fossen, med mange vakre skulpturer i rommene, eller isgangene. Jeg har til og med gått bak fossen på vinters tid. Da er det meste frosset til is. Ellers har det i dette “isslottet” også blitt foretatt vielser. Det finnes et alter her og sitteplasser i en sal, for mange mennesker. Stedet har til og med en bryllupssuite, hvor en kan tilbringe bryllupsnatten på reinsskinn. Ellers er det en restaurant her som kan brukes til festligheter, og også serverer nydelig mat. Her kan en kjøpe seg deilig middag, lunsj, kaffe / kake m.m. Så finnes det en liten butikk her med håndarbeid og souvenirer.  

Det var litt synd at fotostativet ble hjemme. Men jeg lå jo og støttet meg på en stein eller gjerder under fotograferingen. Det er viktig med så lav lukkertid som mulig for å få til det “slørede” preget på fossen. Da blir det vanskelig å holde fotoapparatet stødig med bare hendene den lange eksponeringstiden. Jeg glemte egentlig stativet da jeg ikke hadde planlagt denne avstikkeren på hjemtur fra Åre i Sverige. Egentlig var min mann og jeg på litt svenskeshopping / Harrytur, om du vil, he-he !

 

Bildene ble da ikke så aller verst. Jeg snek meg med på ett av bildene. Det var jo på tide å oppdatere profilbildet på facebook, så da kunne jeg ikke tenke meg flottere sted

Dette bildet har min mann tatt, om det skulle være noen tvil 🙂

Det er fullt mulig å prøve denne benken på tur ned også 🙂

#foto #photo #fotografi #photography #bilde #picture #foss #waterfall  #Tännforsen #Sverige #Sweeden #lukkertid #vakkert #beautyful

 

14 kommentarer

Siste innlegg