12.08.15. Reisebrev fra ferietur i sommer, Nordland. “Se torsken, se torsken”…… Henningsvær :)

“En ekte Lofottorsk jeg er og jeg er født i Henningsvær”…….he-he ! 🙂 Jo Henningsvær har da noen sanger tilknyttet seg, om torsk i hovedsak. Er enda ikke ferdig med turen til Nord – Norge / Troms jeg. Jeg tok jo over 1000 bilder og har vært innom mange steder i det siste fra Nord – Norge / Troms på bloggen min. Men er altså ikke ferdig med Lofoten enda. Lofoten består av mange mindre steder, så her er mye og se / oppleve. I kveldens innlegg konsentrerer jeg meg om Henningsvær og også litt fra veien utover dit. Reisebrevet er personlig og er sett gjennom mine øyne / bilder.

 

Her noen bilder

 

Denne dagen hang skodden tett ned på fjellet, som en kan se. Men det lysnet noe etter en kjapp lett regnskur, så det ble bedre etterhvert

 

Her er torget og sentrum av Henningsvær. Inn til høyre er det et glassblåseri. Vi var en kort tur innom, men hun tok lunsjpause da vi kom. Men var her for noen år siden. Her kan en se glassblåseren i arbeid

 

I Henningsvær synes jeg det er koselig å gå i de spennende små forretningene. Her er mye fint i interiørartikler og mye annet

 

Det ble selvsagt karameller på mor

 Et knippe utvalg av ting og tang

 

Ikke alltid mannfolka synes det er så flott med shopping, og da er det godt å vite hvor en kan gjøre av dem. Dette er på andre siden av den butikken vi ser bilder i fra over her.  :)))

 

Små spennende smug. Ned her er det sportsbutikk på den ene siden og en cafè hvor fjellklatrere m.fl. samles på den andre siden

 

På ei dør her finner en disse verselinjer

En gulmalt høvlebenk kan bli et nydelig blikkfang med planter på

Båter i hver en fjordarm

Rosahuset

Herskapelig

Hus med kunstverk på. selvsagt noe som har med fisking å gjøre

Fine inngangspartier

Stilig mur og inngang

Flott i Henningsvær

Expeditionen

 

Motiv fra området Henningsvær

Noen som har vært på dykkertur

Gammelt + nytt i skjønn forening

Enda flere spennende butikker, mors hus

Min lille handel på “Mors hus”, fiken- og valnøttmarmelade og en liten treskje. Skal ta det fram til ost- og kjekskos

 

En terrasse og inngangsparti

 

 

Fra havneområdet

Henningsvær = fiskeby

Henningsvær rorbuer

Vakkert

En skikkelig fin strand på vei til Henningsvær. Virkelig synd at sjøen er så kald, ellers hadde vi tatt et bad

#reise #travel #trip #journey #turist #tourist #Norge #Norway #Henningsvær #natur #nature #fjell #mountain #fjorder #fjords #sjø #sea #foto #photo #bilde #picture #vakkert #beautyful 

Wikipedia

Henningsvær er et fiskevær og tettsted iVågan kommune i Nordland. Henningsvær ligger på sørspissen av Austvågøya iLofoten, 24 km. til Svolvær. Tettstedet har 452 innbyggere per 1. januar 2014.

Siste soloppgang før mørketida er 7. desember og første soloppgang etter mørketida er 5. januar.

Henningsvær ble i hovedsak befolket i løpet av 1700-tallet. Stedet må også ha vært betydningsfull i tidligere tider; en av Norges eldste ski er funnet i ei myr ved Henningsvær. Den er C-14-datert til å være om lag 2000 år gammel.[1][2] Etter flere forskjellige væreiere kjøpte Henrik Drejer Henningsvær for 6 000 speciedaler i 1842. Under hans ledelse befestet stedet sin posisjon som Lofotens viktigste fiskevær med sykestue, fiskerilege, kapell og fyr. Drejer hadde ingen arvinger, og etter hans død i 1882 ble Henningsvær kjøpt av Nordlands Amtskommune for å hindre at stedet kom på utenlandske hender. I 1922 fikk Henningsvær elektrisitetsforsyning, og noen år senere, ferskvannsforsyning fra fastlandet.

4. mars 1941 angrep allierte styrker Lofoten i det som senere er blitt kalt Lofotraidet. Også Henningsvær var mål under aksjonen, og trandamperiet på «Engelskmannsbrygga» ble sprengt før soldatene returnerte til Storbritannia. Flere unge menn fra Henningsvær slo følge med angrepsstyrkene tilbake for å melde seg til krigstjeneste. Etter raidet gjennomførte den tyske okkupasjonsmakten arrestasjoner og straffeaksjoner i hele Lofoten. Pårørende til de som hadde reist til Storbritannia, ble arrestert og sendt til Grini fangeleir.

Etter krigen fulgte flere år med rekordartet fiske, og Henningsvær hadde på 1950-tallet omkring 1000 fastboende. Så kom nedgang i fangstene, noe som etterhvert førte til endringer i fiskeriforvaltningen. Resultatet var at færre og større båter sto for fiskeriet, og befolkningstallet i Henningsvær sank som en følge av dette helt til 1990-tallet da det stabiliserte seg på dagens nivå.

Fiskeværet er bygd opp på holmer og skjær medmoloer, valer og utfyllinger, og er omkranset av hav på alle kanter. I 1934 ble moloen mellom de to hovedøyene Heimøya og Hellandsøya ferdigstilt, noe som ga havnen ly for uvær fra sørvest. Før 1960 var eneste forbindelse med omverdenen en båtrute til Kabelvåg og Svolvær. I 1960 ble riksvei 816 til Festvåg åpnet, og i 1963 ble det opprettet fergesamband mellom Festvåg og Henningsvær. I 1983 åpnetHenningsværbruene, og ga Henningsvær fergefri forbindelse med resten av Lofoten (som i 2007 fikk fastlandsforbindelsen Lofast).

Hovednæringsvei er fiskeri, og tørrfisk er Henningsværs hovedeksportartikkel. Et av verdens rikeste fiskefelt ligger like sør for fiskeværet og gjør stedet til et av Lofotens mest typiske fiskevær. Like etter krigen kunne det være over ti tusen fiskere her underLofotfisket.

I sommermånedene er også reiseliv en viktig næring, og Henningsvær har flere overnattings- og serveringssteder.

 

 

 

 

 

 

6 kommentarer
    1. Fin den sangen..:)..og Henningsvær ser fantastisk flott ut….virkelig mange flotte bilder både av sted, natur og detaljer..detta kan du :)) Koselige småting og blomster skaper en hyggelig atmosfære :)) Flere av bildene hadde så fine speilinger i vannet også :))..stedet frister absolutt til et besøk..men må bare orke å dra på langtur først :)) Nattaklem :))

    2. annebe: Tusen takk for hyggelige ord ! Stedet er bare lekkert og har masse å tilby. Jeg også håper at du en dag blir frisk nok til en slik tur, krysser fingre og tær for det 🙂 Nattaklem herfra også, drøm søtt 🙂

    3. Etter å ha sett på alle de vakre bildene fra Honningsvær, fikk jeg lyst til å reise hit med en gang, men min kjære er nok mer glad i shopping og titte i butikker enn meg, så det hadde vel blitt jeg som hadde blitt parkert på den mannfolkparkeringen, men jeg hadde da forlangt en pose karameller, de så kjempedeilige ut <3 Nok et innlegg far deg, hvor jeg virkelig koset meg <3

    4. passion4lifeandtravel: Tusen takk! Nå måtte jeg le, he-he ! Artig at din mann er mer av den shoppeglade typen. Du på mannfolkparkeringa, ja, ja, ser det for meg :))) En pose karameller måtte du nå fått som trøst i alle fall 🙂 Klem fra meg <3

    5. Godt du syntes jeg fortjente en pose karameller, jeg burde nok ha fått en stor pose sjokolade i tillegg <3 På lørdag var jeg så grei at jeg var med til garderobemannen og bohus, og da fikk jeg slippe matshoppingen, noe jeg slipper veldig ofte, og i tillegg fikk jeg massevis av lørdagsgodis <3 Nattaklem fra meg.

    6. passion4lifeandtravel: He-he ! Ufrivillig shoppingfølge, det kan nok betales i både karameller og sjokolade + massevis av lørdagsgodis ja, vil jeg tro ;)))

      Nattaklem herfra også 🙂

      PS! Jeg har slitt i hele kveld med å få lagt ut et innlegg med nye bilder. Det er visstnok noe teknisk svikt på bloggsidene, som skal ordnes. Må nok derfor vente jeg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg