14.08.15. Reisebrev fra ferietur i sommer, Nordland, Nusfjord i Lofoten er verdt et besøk

I kveld kommer enda et reisebrev på hele 30 bilder. Det var så mye å se i Nusfjord, spennende. Stedet Nusfjord i Lofoten er vel verdt et besøk om du er i Lofoten. Et “must” !!! Her finnes det eldste og best bevarte fiskeværet i Norge. Et fantastisk lite sted som det er vel verdt og ha en halv dag på å gå gjennom, noe vi tok oss tid til. Vi fikk tips av noen som nylig var i Lofoten om at stedet burde vi besøke, og det gjorde vi. Det angret vi ikke 🙂

Ellers her i huset venter vi på min søster Anne Grethe med familien fra Rørvik, Lauvøya, som kommer på besøk i helga. De kommer senere i kveld, da de ville ha med seg Namsosmartna før de kommer utover. Sønnen hennes Oskar skal være med å spille fotball med laget sitt på en av Trøndelags største fotballturneringer, Levanger cup. Det har mine sønner også gjort i sin tid. Det er en turnering for barn som hvert år arrangeres medio august i Levanger. Mens både min mann og min sønn jobber kveldsskift og huset er “shina” for gjester, ble dette blogginnlegget til.

 

 Her kommer bilder fra fantastiske Nusfjord, skriver litt om det vi ser der det kan være nødvendig

 

Her fra kaiområdet. Her kan en leie rorbuer for innkvartering og her finnes også konferansesal for kurser – /  jobbmøter f.eks. 

 

På tur inn til fiskeværet


 

Her er mye du kan oppleve, flere små hus med musèer om fisket før i tiden. Her litt info. på en naust vegg. Ellers så kostet det 50 kr. pr. pers og gå inn i fiskeværet 

Ingen tvil om at vi nå er i et fiskevær, he-he 🙂

Fra de små musèene rundt omkring

 

 






En kinosal for levende bilder fra Lofotfiske før og nå

 


Fra landhandelen

En bit av Nusfjord

Finnes ikke noen fiskevær uten disse. Jeg lurer på hvorfor måkene klamrer seg fast inntil en vegg, ikke romstort. Det må være slitsomt å oppholde seg på så liten plass over tid ???

Mannen min rusler foran, mens fotografen alltid blir akterutseilt


Finnes ikke fiskevær uten sted for å tørke fisken. Tørrfisk / klippfisk er godt, nam 🙂



 

Sultne turister inntar lunsj. Et laksesmørbrød fra cafèen på stedet anbefales. Så det ikke deilig ut ?

Rekker du også en kaffetår, er det bare å innta denne enten inne eller ute på stedets bakeri 

Så møtte vi en skikkelig sjarmør

Så møtte vi fiskeren “himself”, he-he ! Eller………”herself” ???


 

Fint i Nusfjord

 

Med disse fjellene som bakgrunn for Nusfjord med det norske flagg på stanga, kan en jo blki helt nasjonalromantisk, det er sikkert !!!!


 

#reise #travel #trip #journey #turist #tourist #foto #photo #bilde #picture ##natur #nature #Norge #Norway #Lofoten #Nusfjord #fiskevær #fiske #fishing #båter #boats #museum #vakkert #beautyful #lovely

 

Nusfjord er et av Norges eldste og best bevarte fiskevær, beliggende på Flakstadøya i Flakstadkommune, Lofoten, Nordland. I Nusfjord har det vært drevet fiske siden midten av 1800-tallet. Det har lenge versert «rykter» om at trehusbebyggelsen i Nusfjord står påUNESCOs verdensarvliste, men dette er ikke riktig. Det som er tilfelle er at Nusfjord i UNESCOsarkitekturvernår (1975) ble utpekt som et av tre pilotprosjekter i Norge, for bevaring og synliggjøring av unike trehusmiljøer.

Siste soloppgang før mørketida er 8.desember og første soloppgang etter mørketida er 4.januar.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10 kommentarer
    1. For et fantastisk herlig sted. DER har jeg ikke vært før, selv om jeg har vært mange steder nordpå 😀 Men her var herlig, og gammel landhandel og alt <3 DU har vært heldig med ferien 🙂

    2. frodith: Ja, ikke sant. er det et sted du bør besøke i Lofoten, så er det definitivt dette stedet. du får opplevelser i fleng 🙂 ja, jeg planla ferien selv, så innfridde alle forventninger.

      PS! Tusen hjertelig takk for nydelig premie i posten i dag. se neste blogginnlegg ute nå. Jeg skulle så gjerne lagt en link til deg, men er ikke så sikker på hvordan jeg gjør det 🙂

    3. DU trenger ikke lage en link til meg, men jeg sender deg en liten oppskrift i meldingsboksen, jeg har lært opp både Dedicat og Karidansen 😀 Hi-hi

    4. sentrumjenta: Takker for hyggelig kommentar og ønsker deg en god natt!

      PS! Det ble litt seint dette innlegget, har min søster med familie på besøk, og da er det uhøflig å sitte på PC`n 😉

    5. Dette er Norge på sitt definitivt beste! Aldri hatt gleden av å besøke Lofoten selv, men tok en tur til Geiranger og Atlanterhavsveien i sommer, sjekk gjerne bloggen min for bilder fra turen 🙂 Gleder meg til å følge reisebrevene dine videre!

    6. Marte: Ja, Lofoten har sin sjarm, det er sikkert. Atlanterhavsveien og Geiranger var turen vi tok i fjor sommer. Jeg liker å fotografere med mitt Nikon D 5300 og der er det også fullt av motiver. Heldige vi som bor i vakre Norge !

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg