21.07.15. Skikkelig gåtur på cirka ei mil gjør godt og litt vondt

I går tok vi joggeskoene på og ut vi dro i det fantastiske turområdet vi har her på Mulelia i Levanger, med Skånes / Djupvika / Børsåsen.

Jeg følte meg mye bedre i går og trodde jeg gikk mot snarlig bedring av bihule- / evt. tannverkhistorien, som jeg har slitt med den seneste tiden (se blogg – innlegg tidligere). Undertegnede trengte ikke smertestillende på hele dagen i går og hevelsen i tannkjøtt opp mot kinnbein hadde blitt litt mindre. Men det var før jeg i dag morges troppet opp hos tannlegen på timen jeg fikk via telefon i forgårs. Jo, ferievikarierende tannlege for den tannlegen jeg normalt bruker kunne fortelle på bakgrunn av bilder at den jekselen jeg rotfylte i 2012 trolig hadde en kanal til som ikke var blitt oppdaget under rotfyllingen. Så fikk jeg antibiotika for en uke framover med beskjed om å komme meg til tannlegen min når hun kommer tilbake fra ferie. Dessuten kunne hun se at det hadde dannet seg en fistel / utførselsgang, så noe av verket i byllen hadde funnet veien ut på egen hånd. Derfor kjentes det bedre ut for meg i går. Det vil antageligvis bli forsøkt en ny rotfylling av den kanalen tannlegen ikke hadde oppdaget, eller tannen blir rett og slett tatt ut hvis det ikke går. Så vil det bli tann på stift / krone antageligvis. Jeg er ikke noe redd for tannleger, så det går sikkert helt bra. Jeg er mye reddere for regninga etterpå, he-he ! Blir sikkert ingen billig affære, men tennene bør en ha i orden, det er sikkert.

Ja, i går ble det gåtur til gangs. Skal det være, så skal det være……liksom. I går var det rundt 14¤C og vindstille med et solglimt utpå dagen, så egentlig var det riktig så fint på tur. Ferden gikk i nærområdet. Jeg vil si at å bo her nede i Mulelia er toppers da det er så mange “gå-tur-valg”. En har kortere strekninger og en har lengre strekninger. Noe for enhver smak. Så kan en variere hvor en vil gå. Enten en vil være nede ved sjø (Skånes / Djupvika) eller litt oppe på en hei (Børsåsen). Eller gå ovenfor E6-området, ved Rinnleiret og opp er det også flere turmuligheter. Vi er priviligerte her. Så er det så flott her. Det vil mine bilder vise. Aldri på tur uten fotoapparat, det er mitt motto. Så er det bare å traske i vei. En får virkelig gått seg varm på den ruta vi valgte, i alle fall om en har litt rask gange på de vannrette lange strekningene og så er det bratte stigninger også å forsere, som gir mer utfordring og svette på ryggen. Deilig !

 

Her sitter jeg på toppen og speider utover Levanger (Nord-Trøndelag), vakkert !

 

Sjarmerende steder passeres

 

Så er det mange dyr å se på strekningen, her representert av Bæ 1. og Bæ 2.  :))) De ville så gjerne hilse på oss 🙂

 

Kyr

 

Naust ved fjorden

 Litt gult i alt det grønne

 

Djupvika, i fjæra (hvis en fortsetter langs fjæra etter Skånestangen). Her kan en skrive inn navnet sitt i en “kasse”. Den som henger til høyre i bildet på grantreet. Her kan en sitte litt for en liten pause. For etter dette blir det bratt, fordi en tar turen oppover i skogen mot Børsåsen

 

 

En fin tørket kråkebolle i fjæra

 

Fjæra / stranden

 

Stein- og rakvedkunst

En hytte i skogen like ved fjæra / stranden

 

Så tar stigningen fatt og en kan se stranden / fjæra langt der nede

 

Romantikk i skogen, i alle fall hjerter så det holder

 

Hadde himmelen vært mer spennende i bakgrunnen så hadde strålandet gjort seg mer på bildet. Men jeg synes det var vakkert 🙂

 

En liten rast halvveis til toppen

 

Fin utsikt


Så inn i skogen igjen

 

Mye vakkert der også

 

Blomstereng

 

Så dukket denne opp blant trærne

 

Så fin Fola Blakken

 

 

Gjerder må forseres, fin stil på sjøla, he-he 🙂

 

Så er vi fremme med mye besøkt utkikkspost i Børsåsen, med grill og nydelig utsikt

 

Her fra denne gapahuken kan en se utover gårder og ned til Levanger som ligger i et sund

 

En liten hytte ligger også her

 

Ved siden av gapahuken står ett av de største bjørketrær i Levanger, det tror jeg sikkert. Ja, det er faktisk ei bjørk, men gammel og grov i stammen

 

Spennende i skogen nedenfor

 

Gården Stavrum på vei hjem, det er denne gårdens kyr som beiter i området rundt gapahuken

 

Etter turen smakte det godt med fiskeboller

#friluftsliv  #outdoor  #recreation #gåtur  #walks  #skog  #forest  #strand  #beach  #natur  #nature  #Norge  #Norway   #Levanger  #Skånes  #Børsåsen  #Djupvika  #gårder  #farms  #NordTrøndelag  #sau  #sheep  #cows  #hester  #horses  #vakkert  #lovely  #trim  #exercise  #utsikt  #view

 

 

 

 

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg