29.06.15. Oppskrift på sveler, det smakte godt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

For litt siden kjøpte jeg meg en takke for å steke litt forskjellig på. I går til søndagskaffen ble det derfor sveler. Nam, svelene smakte meget godt med jordbær og rømme på. På søndager bruker vi alltid noe til kaffen. Ellers til hverdags prøver vi å unngå kaffebrød og søtsaker til kaffen.

 

Hadde aldri stekt noe på takken før, men de ble da fine, heldigvis 🙂

 

Her kommer oppskrift på sveler (hentet fra Tine) 

 

Sveler

Du trenger

3 egg

2 dl. Sukker

9 dl. kulturmelk / kefir

4 ss. smeltet ekte smør (melange)

1 ts. Natron

½ ts. Hornsalt

8 dl. hvetemel

 

Slik gjør du

  1. I oppskrifter til sveler, starter du med å smelte smøret. Deretter visper du luftig eggedosis av egg og sukker. Tilsett så melk og smeltede smøret.
  2. Bland mel, natron og hornsalt og sikt det i eggedosisen. Rør alt til en klumpefri røre. Rører med natron skal ikke stå og svelle, så du kan starte stekingen med en gang.
  3. Varm takke eller stekepanne til middels varme og legg i en liten øse røre. Avhengig av stekepannen din, er det i utgangspunktet ikke nødvendig med smør i pannen.
  4. Stek svelene på begge sider. Server dem nystekte, gjerne med bær/syltetøy og rømme eller vaniljekesam.

 

Her stekes det hele fire sveler av gangen

 

Godt med sveler med jordbær og rømme til kaffen

 

#bake  #svele  #oppskrift  #recipe  #takke  #godt  #kake  #kaffekos  #tradisjon  #smak  jordbærsyltetøy  #rømme

8 kommentarer
    1. Det er godt det…aldri laget det selv , men spiste det ofte hos svigerinna mi før …men lenge siden nå…får minne henne på det :))

    2. Mmm, de så skikkelig gode ut 🙂 Har faktisk bare smakt sveler på ferjer rundt omkring. Det er veldig godt. Nå prøver jeg å minske magemålet mitt litt, så jeg skal ikke prøve oppskriften nå. Notere den til senere bruk 🙂
      Håper du koser deg og lever livets glade dager igjen Trøndelag 🙂

    3. annebe: Ja, det er godt ! Jeg tror jeg prøvde å lage det en gang i stekepanna. Ellers har min mann og jeg ofte kjøpt oss sveler på basarer, martnader her i Trøndelag eller på andre tilstelninger, om vi fikk lyst på noe godt til kaffen. Første gang jeg prøver å lage de på takke. Det var snedig !

    4. frodith: Takk! Ja, vaffeljern er et “must” i alle hjem. Så er det jo litt mat i vaffler / sveler i stedet for kaker. En kan jo evt. putte litt grovt i vaffel, som litt havremel f.eks. Supergodt !

    5. Åse Helen: Tusen takk! Ja, jeg og min mann bruker av og til å kjøpe sveler på tilstelninger i bygda, som martna eller basarer om vi ønsker noe godt til kaffe. Men var snedig å lage dem på egen takke. Jeg er i samme båt som deg; altså prøver å minske magemålet. men det er hverdagene som teller. Så fra mandag til fredag er jeg påpasselig med hva jeg putter i munnen. På fredagskvelder etter jobb har jeg lov til å drikke ett glass rødvin, på lørdag har jeg lov til å ta en liten skål potetgull ved siden av ett glass rødvin, og på søndag har jeg lov til å ta noe søtt til kaffen. Jeg gir meg selv lov, he-he! Hvis en ikke unner seg noe av og til, går det ikke bra med meg i alle fall på veien mot et lettere liv. Kjenner på buksa at det hjelper allerede etter 1 uke, deilig !

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg