26.03.15. Salat og foccaciabrød i langpanne, oppskrift, nam :) + litt til

Vi skriver 26.03.15. og hva skjer? Jo, dagene går, det er sikkert, he-he! Snart er en ny arbeidsuke på hell.

I går var det den berømmelige vaffeldagen, så også her. Men jeg bakte også foccaciabrød i tillegg, mens jeg stekte vaffelene. For i dag hadde jeg meget lyst på salat til middag i dag. Da synes jeg en bør ha godt brød til. det smakte supergodt med pestos og lettrømme til.

 

i morgen kommer lillesøster Marthe med to små gutter på besøk, de blir til lørdag. Det blir trivelig å treffes 🙂

 

Her er oppskrift på foccaciabrød i langpanne, slik jeg husker den fra hodet mitt (bruker sjelden oppskrifter ved matlaging og baking)


                             Alle tørre ingredienser has i først

9 dl. mel                 

1 pk. tørrgjær

1 ts. sukker

1 ts. salt

                                Våte ingredienser blandes og røres sammen med de tørre – passe fast deig

1 dl. god olivenolje (jo dyrere jo bedre) + litt til for smøring av form og litt for dynking over deig i langpanne før steking               

4 dl. vann (så varmt du bare kan få det fra springen, den kalde olivenoljen gjør det passe temperert i deigen, blander vann og olivenolje før de has i det tørre)

 

Garnityr på deigen

oliven uten stein, jeg brukte ca. 7 grønne og 7 svarte, spredt utover deigen i langpannen

tørkede tomater, jeg brukte biter av ca. 7 tomater

fetaost, jeg brukte ca. 10 biter strødd over deigen

et lite dryss med oregano og rosmarin

 

Deigen heves på lunt sted med klede over i 30 minutter. Så has deigen over i langpanne. Etterhever på lunt sted med klede over i 30 minutter. Stekes så i nærmere 30 minutter på 200 ¤C på midterste rille i ovnen

 

Oppskrift på salat, som vi hadde i dag, ikke noe hokus pokus. Fritt etter eget hode. Porsjon til ca. 6 personer. (Vi har mye igjen)

2 bokser bogskinke som skjæres i passe biter

1/2 pakke store rørpasta kokes slik det står på pakken og avkjøles etterpå

1  stk. isbergsalat  middels stor

1 stor paprika (jeg hadde oransje)

1 halv liten purreløk

1 halv stor agurk

Jeg serverte med en klatt pestos (brukte ferdig på glass, som brødet dyppes i)

+ fetaost + tomater ved siden av + en klatt rømme / dette blir etter smak og behag, selvsagt

 

Smakelig måltid


 

Deig i langpanne før den går i ovnen



Ferdigstekte vafler og ferdigstekt foccaciabrød


 

#mat  #oppskrift  #foccaiabrød  #salat  #langpanne  #salat  #pasta  #skinke  #vaffel  #smaker  #nydelig  #appetitt

 

 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg