23.01.15. Tove`s fredag, juuuhuuuu !

Så hadde “sjøla” tid til et aldri så lite blogginnlegg igjen. Jo, jeg er en travel dame, men trives kjempegodt med det 🙂 På jobb i dag har jeg snakket  med en familie fra Syria, med tolk selvsagt. Jeg synes jeg har en passe utfordrende og super jobb som sykepleier på dette området. Hensikten med samtalene er å finne ut om de nyankomne asylsøkerne, direkte bosatte flyktninger via FN og familiegjenforente, har noen sykdommer, og så samarbeide med tilsynslegen om å få dem videre undersøkt, om så er. En blir ydmyk når en føler presset, fluktsituasjoner og de tap som mange der ute i verden opplever. Tenk deg, noen går gladelig ombord i en liten overfylt båt, med de farer som er  forbundet med overfarten mellom Afrika og Europa, for å komme til noe bedre for seg og sine. Hvis de overlever ferden (som nesten er det samme som å vinne i lotto) burde de mottatt en stor belønning. Som det å få opphold i et europeisk land, etter hvert jobb etter skole / skolegang for sine barn, nok mat og et tak over hodet. Men i stedet blir de fleste returnert tilbake til det livet de hadde før, enten det var på gata som prostituert, som slavearbeider på en plantasje, som ufrivillig militær, til fattigdom, nød og sykdommer, samt rett i ynkelige fengsel. Nei, vi nordmenn vet ikke å verdsette det livet vi er født inn i. Vi har det alt for godt. Mye vil ha mer. De største truslene mot fred og en levelig verden er ulik fordeling av goder + at vi ikke tar nok vare på klimaet / miljøet vårt. Vi vil ikke gi slipp på vår høye levestandard her i den vestlige verden, før vi ligger og snapper etter luft. Eller til freden blir brutt av en krig hvor alle våpen som finnes kan bli brukt. Det kan skje !

Nei, på en fredagskveld var planen å snakke om noe hyggelig, men så smalt det bare i tastene på PC`n og dette kom ut, he-he ! Men jeg har det best når jeg får holde på med det jeg liker. I kveld har jeg spilt teater, det er en drøm, for nå har vi passert 11 000 billetter og snart er det ikke ledige billetter igjen til “Vinsjan på kaia” med Verdal Teaterlag. Lederen for laget sa at de siste billetter vil være blåst bort etter denne helga. Så løp og kjøp, for deg i området !  Vær ikke for sikker på at ikke teaterstykket kommer til et sted i nærheten av hvor du enn bor i landet. Mange planer diskuteres med folk som ønsker å sette opp stykket andre steder. Så kanskje…….I alle fall er vi en sammenspleiset og herlig gjeng som holder på med teater, og vi elsker det vi gjør, det er nok derfor suksessen kommer. For det som speiles fra oss, smitter over på publikum, så er jo historien, sangene og trykket noe som gjør helheten. Er også ydmyk over å få være i lag med masse dyktige folk.

Etter at jeg kom hjem i kveld har jeg rukket å innta et lite ferdigkjøpt sushifat og vin. Hva skal egentlig drikkes til sushi, er det noe som vet? Jeg synes rødvin passer godt. Sitter nå og nyter roen og freden, med å få ut noen tanker via tastene her. Jeg liker å skrive og kunne ha holdt på i evigheter. Har alltids noe som faller ned i hodet, som kan festes til PC`n.

I morgen, altså lørdag etter at jeg har vært på “Vinsjanshow”, blir det Hollywood og glam, med rød løper. Jo, innvandrertjenesten og kollegaer av meg skal ha det årlige Nyttårsballet. Årets tema er Hollywood. Det gleder jeg meg mye til, og kostymet er klart. Kanskje kommer det noen bilder etter hvert. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt ut noe annet antrekk, men da jeg vil komme noe senere enn alle de andre på nyttårsballet, som følge av forestilling på Verdal, kjøpte jeg noen få effekter, så var kostymet en realitet. Jeg røper det ikke, men noen får se. Dette blir en super helg, det er jeg overbevist om.

 

God helg ! 

 

Fredagstacoen er skiftet ut, he-he !

 

#innvandrer  #fred  #krig  #miljøtrussel  #rik  #fattig  #teater  #skuespiller  #sang  #scene  #trivsel  #ydmykhet

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg