27.08.14. Interiør / hjem, gammelt og brukt – mitt nye kjøp i dag, telefon.

Jeg liker meget godt å kombinere stilartert. Nedenfor kommer flere bilder av eldre gjenstander jeg har i hjemmet. Slik har jeg det trivelig, i mine øyne. Et hjem uten sjel; med bare moderne ting, er sterilt og “dødt ” i mine øyene. Nei, få inn noe arvegods, antikt, brukt og gammelt, noe med en historie ved seg ! Gjerne med striper og naturlig slitasje som kommer til over år. Nedenfor her har jeg funnet frem noen ting og tang jeg har hjemme, som enten er arvet eller kjøpt i bruktbutikker. Noen ting skal pusses opp og noen blir som de er. 

Min mann kommer til å¨få et anfall når han kommer hjem og ser enda mer gammelt i hjemmet, he-he ! Vi har jo diskutert om vi ikke i de nærmeste årene nå bør se oss om etter leilighet mer sentralt ved byen. Jeg spør, har jeg plass nok til det? Jo, jeg vil jo gjerne flytte mer sentralt jeg også, men lurer virkelig på om jeg greier å kvitte meg med noe av møblementet, ting og tang? Jeg får nok store kvaler, når jeg skal velge ut hva som får plass i fremtidig leilighet, vil jeg tro.  Den tid den sorg.

En gammel telefon ble med meg hjem i dag fra Bruktbobutikken ved Innherred Renovasjon. Da fikk jeg endelig tatt frem en gammel retrokommode som har stått i kjelleren, som jeg ikke har visst hvor skulle stå før. Den fikk plass i entrèen oppe. Det var svigermor som spurte om vi ville ha kommoden. Lekkert !  :

 

 

Denne damen ble også med meg hjem sammen med telefonen. liker nipsfigurer :

En retrolampe kjøpt på Bruktbobutikken ved Innherred renovasjon, koselig lyssetting gir den :

 

 

En gammel gyngestol, kanskje blir den malt hvit, når jeg får en anledning, hvit med et brunt skinn i, hadde gjort seg, tror jeg :

En gammel vekt, også fra samme butikk. Fikk da plassert nå dill og dall på den også, gjør seg i stua ved TV`n :

 

Diverse gamle blader, noter og bøker :

 

En krok i stua. Vegguret er arvegods fra farsiden, min oldemor & oldefar har hatt den før meg. En av få klokker hvor ørnen på toppen har kommet på plass igjen etter krigen. Tyskerne / nazistene brukte jo ørn som symbol, og derfor ble ørnene i toppen fjernet med vilje, da ingen ville ha noe som minnet om nazistene under krigen. Noen ørner var rett og slett kastet, eller ble ikke funnet igjen etter krigen var over. Men mine oldeforeldre har tatt vare på den, og satt den på plass, heldigvis. Ellers har buffèen stått på gården min mor kommer fra i Sparbu, tror det var min mormor som hadde den med seg inn i gården. Røykebordet med kobberplate kommer fra farsiden, ved oldeforeldre :

 

Jeg liker også diverse nipsfigurer, som denne danserinnen. Hun ble med meg hjem fra Bruktbobutikken en gang jeg var innom. Hun har samme stilen som meg nå når jeg danser som skuespiller i teaterstykket, “Eplene i Messehagen”, he-he !  :

#hjem  #home  #interiør  #brukt  #antikk  #gammelt  #nipsfigurer  #veggur  #retrokommode  #sveivetelefon  #gyngestol  #buffè  #lampe

  

4 kommentarer
    1. Heisann. 🙂 Nostalgisk ! 🙂 Den telefonen var ett kupp!! 🙂 Artig at du har tatt i bruk den retro kommoden fra mamma. 🙂 Passet så godt sammen. Ellers ser vi på den fine bufféen din at det var flinke handverkere før i tiden. Jeg er også så glad i min. Mitt kjæreste eie!! 🙂 Den er lutet og jeg kommer aldri til å male den. Ekstra artig å tenke på at det var min oldefar i Hommelvik som laget den! 🙂 Han laget også kommoden dere har på badet. 🙂 Så vi får håpe at de som kommer etter oss vil ha klenodiumene, og bli like glad i de som vi er, Tove Mette. 🙂
      Ha en fin dag! 🙂 Jeg skal bruke dagen i fjellet å nyte naturen. 🙂 Klæm. ♥

    2. Tone: Ja, håper en får plassert arven, når den tid kommer 🙂 Buffèen din gjør seg virkelig lutet, den er flott ! Visste ikke at kommoden var laget av noen i slekta deres, artig å høre !

      Ha ei god helg, Tone ! beklager lite besøk i det siste, men er for opptatt, men det blir snart 🙂 Fint at du har formen inne for fjellturer, herlig det 🙂 Klæm <3

    3. Mariabb92: Beklager litt seint svar, er så aktiv på teaterfronten at jeg ikke har vært innom og heller ikke blogget på en stund. Med gyngestolen, så var det det jeg tenkte på jeg også. Koselig å få noe gammelt inn blant det nye, gjør seg det 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg