15.05.14. “Spede spira lyt få stå…….” eller i alle fall plantes ut snart

 “Spede spira lyt få stå…….”er noen verselinjer hentet fra Einar Skjæråsens flotte og kjente dikt. Det får bli innledningen til dette blogginnlegget. Diktet i sin helhet kommer nedenfor. Jeg sådde for noen uker siden en del frø. Noen er ikke kommet frem i det hele tatt, det gjelder blomsten jødekirsebær eller japanlykt. Mens andre er kommet frem såvidt, det gjelder gressløk. Så er noen litt mer kommet frem og det gjelder persillen. Atter noen har kommet til dels langt frem , det gjelder squash og blomkarseblomsterplanten. Det er artig og følge med. Det er meldt finvær dagen etter 17. mai, enn så galt, først dagen etter altså. Tar da sikte på å få plantet ut de lengstkomne. Noen skal plantes i krukker og noen ut i hagen. 

Videre så har jeg en plante i krukke i vinduet som er meget spesiell. Jeg prøver å finne ut hva den heter, men greier det ikke. Har googla nesten alt jeg kan finne på, men ikke funnet ut navnet på den. Er det noen som kan hjelpe meg? Forøvrig så er planten min en liten avlegger fra min søster. Så har jeg en hvit kaktus som blomstrer for tiden den vil jeg også vise ved et bilde her.

 

Persillen spirer og gror :

 

Blomkarse:

 

Noen som vet hva denne stueplanten heter ?

Det spirer og gror: squash, persille og blomkarse


 

 

Gressløken såvidt oppe og hilser på :

#frø  #så  #plante  #stueplante  #kaktus  #persille  #gressløk  #jødekirsebær #japanlykt  #squash  #artig  #vokse  #spire  

 

Du ska itte trø i graset.
Spede spira lyt få stå.
Mållaust liv har og e mening
du lyt sjå og tenkje på.
På Guds jord og i hass hage
er du sjøl et lite strå.

Du skal ikke røre reiret,
reiret er e lita seng.
Over tynne bån brer erla
ut sin vâre varme veng.
Pipet i den minste strupe
skal bli kvitring over eng.

Du skal itte sette snuru
når du sir et hara-spor.
Du skal sjå deg for og akte
alt som flyg og spring og gror.
Du er sjøl en liten vek en,
du treng sjøl en storebror.

(Einar Skjæråsen)

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg