25.04.14. Fotografi – FILTARVE – blomst

I kveld / natt velger jeg meg et foto tatt for noen år tilbake av en plante som heter filtarve. Den er en urt og passer bra i steinbed. I store norske leksikon står dette å lese om planten. Jeg har en spesiell svakhet for hvite blomster, synes de er så fine med det nærmest gråe blad- / stengelinnslagene. Denne har jeg hatt i min hage og kommer til å plante igjen, nå når jeg “restaurerer” hagen i sommer.( Jeg ble dessverre litt for sen med å legge ut bildet innen 24.00, så i dag kom det litt på etterskudd, he-he ! ) 

Filtarve, eget foto :

 

#fotografi  #filtarve  #blomst  #hvit  #vakker  #flora  #natur  plante  #steinbedsplante

 

filtarve

UTTALE
fˈiltarve
OGSÅ KJENT SOM
Cerastium tomentosum

Filtarve, flerårig urt i nellikfamilien. 10?40 cm lang med tett filthåret stengel og blad som danner tette matter. Blomstene er hvite og sitter i en kvast. Filtarve stammer fra Italia og dyrkes som prydplante i Norge. Den er funnet forvillet enkelte steder langs kysten.

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg