18.04.14. Mat / oppskrift – hjemmelaget pizza

Her kommer fremgangsmåte og oppskrift med bilder på min hjemmelagede pizza. Garantert god er denne pizzaen tilberedt  i stor langpanne. Det ble hjemmelaget pizza i går kveld, da vi fikk besøk av eldste sønnen som kom hjem på besøk. Han skal være hjemme noen dager i påska, hyggelig det. Vi kikket alle på film eller rettere sagt de to siste episoder av Game og Throne, skikkelig fin skjærtorsdagskveld 🙂

 

Slik ser den ferdige pizzaen ut:

 

Ingredienser:

Slik lager du deigen:

12 dl. mel

1 pk. tørrgjær    (tørrgjør kommer på neste bilde, glemte å legge det ved på første bildet)

6 dl. vann            (jeg tar skikkelig varmt vann fra springet, så blander jeg oljen med vannet, blir passe temperatur da for tørrgjæren)

1 dl. olje              (matolje el. annen olje)
Jeg bruker litt sukker og litt salt i deigen i tillegg, ca. 1/2 – 1 ts.
Alle ingredienser røres sammen. Jeg tar deigen over i smurt (med smør, melange) langpanne med det samme. Så får deigen heve under et plagg inntil resten av ingrediensene blir laget.
     

Her er de fleste ingredienser, men glemte tørrgjær som kommer på neste bildet:

              

Her er deigen i langpannen med tørrgjærpakke vist i høyre hjørnet:

 

Videre tilbereding:

700 g. Kjøttdeig / karbonadedeig  (jeg bruker helst karbonadedeig som jo er et sunnere alternativ. Den brunes lett)

2 løk  (kuttes og stekes lett)

1 paprika  (kuttes opp i små biter

1 liten boks mais

1 boks hermetiserte kuttede tomater

En god “dæsj” (som vi sier i Trøndelag) ketshup

Pizzakrydder / oregano    (jeg bruker å strø et lag på pizzafyllet og opp på osten når den er lagt på. En smakssak selvfølgelig) 

Jeg har alle ingredienser i en gryte og koker det hele i 5 – 10 minutter

Jeg innrømmer at det gikk en bitte liten “dæsj” med fløte i gryta også, ikke vist her. En kan bruke andre ingredienser også, alt er en smakssak.

  

Her er de ingredienser som skal opp på pizzaen:

 

 

Her dekkes pizzaen med hvitost. Jeg bruk:


Her ser vi ferdig pizzastykke, velbekomme ! :

 

#mat  #oppskrift  #pizza  #hjemmelaget  #god  #karbonadedeig  #tomat  #mais  #løk  #mel  #tørrgjær  #ost  #olje  #pizzakrydder  #oregano

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg