13.04.14. Fotografi – nok et blomstermotiv – PIONER I KNOPP -, litt om dagen i dag

I dag har jeg vært direkte lat, sovet kjempelenge i dag morges. Tenkte jeg skulle henge opp gardiner, men sånn ble det ikke pga. dårlig planlegging da gardiner ble kjøpt i går. Ingen vindusmål var tatt, og det straffet seg. Jeg tror nok de liftgardiner jeg allerede har kjøpt må leveres inn. Jeg må ha de litt bredere, typisk meg. Håper de jeg kjøpte i Trondheim på KID også finnes her i Levanger eller i nær omkrets; som Steinkjer, verdal eller Stjørdal. Krysser fingre for det, ellers blir det enda en tur til Trondheim før påske.

Tenkte å gå en tur i dag, men turkameraten, min mann orket ikke, og jeg ble også hjemme. Angrer på det nå, etter å ha stoppet i meg noe sjokolade kjøpt på IKEA, nemlig Cloetta Polly, svensksjokolade. Den er bare så god. Jeg valgte å cruise rundt med “nybilen” en liten tur.  Jeg har ikke fått prøvd den skikkelig før i dag. Den går som et olja lyn. skikkelig god kjørecomfort, er sååååå fornøyd 🙂 Seinere på kvelden ble det en kjøretur til da sønnen skulle til en kamerat i Okkenhaug og været + føret (bare gjørme / skitt) var så fælt at han ba om å bli kjørt.  Det blir vel henting straks.

NB! I dag har jeg byttet ut profilbildet mitt også her på bloggen, så det er lettere å se hvem du har med å gjøre her, he-he!

I dag har jeg valgt et bilde tatt for 4 år siden. Jeg minner om at de fleste blomsterbilder her er tatt i egen hage. Undertegnede har massevis av bilder herfra. Jeg har en betydelig “bildebank” som meget fotointeressert over flere år, så å velge fotografier for hver dag, er ingen problem fremover.

I DAG VELGER JEG PIONER I KNOPP:

 


 

Pioner – er de vriene å få til? (Hageland)

Mange synes nok pioner er litt vriene. For det første tør vi nesten ikke flytte dem. Vi har hørt mange historier om pioner som nekter å blomstre hvis de er blitt flyttet på. Slik gjør du for å få blomsterrike pioner.

Pioner er flott å bruke som avskårne.
Lag deg en lekker sommerbukettt!

Slik planter du: Pioner krever en plass der de kan få sol fem til seks timer om dagen. Moldrik, veldrenert jord er best for pionene. Gjødsle om våren. Strø gjerne på litt aske nå og da, eller litt kalk, for pioner vil helst vokse i basisk jord.  

Pioner må ikke plantes for dypt, da kommer det bare blader og ingen blomster. rotknoppen skal bare ligge noen centimeter under jordskorpen. Ikke plant pioner sammen med surjordsplanter (rhododendron, nåletrær o.s.v.) 

Hvis du skal plante flere pioner i samme bed, bør du plante dem med 1,5 meter avstand.

Videre skal pioner stelles slik: Pioner trenger normalt lite gjødsel, men vil du skape et ekstra bra miljø, kan du strø på en håndfull naturgjødsel blandet med beinmel tidlig om våren. Men ikke for mye. Mye gjødsel gjør pionene sårbare for soppangrep.

Pioner kan bli svært gamle, like gamle som.
mennesker.

Pioner er stort sett friske, men kan angripes av gråskimmel, et grått belegg på blader og blomster. Plukk bort angrepne deler. De fleste pioner trenger støtte for ikke å henge ned mot bakken når de tunge blomstene åpner seg.

Ofte dukker det opp maur på pionknoppene. Dette skjer fordi knoppen utsondrer en søtaktig væske. Maurene gjør ingen skade.

Kilde: Hageland Hageguide

 

 

8 kommentarer
    1. En fryd for øyet! :}
      Og for en fin årstid vi har foran oss! :}
      Juhuuu!! Gleder meg STORT! :-} Klæm.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg