07.04.14. Jeg har foretatt synskorrigering med laser for litt over 1 mnd siden, og er glad for det :)

En normal dag på jobb. Etter jobb uventa besøk av mine foreldre fra Follafoss.  Så etter at jeg kom hjem har jeg kun spist og drukket, hele tiden. Snart drar jeg oppover til en venninne i nabolaget, så blir det vel på`n med kaffe igjen….ja, ja slik går da dagene.

Det jeg ønsker å formidle i dag, har med noe som jeg selv tok initiativ til for over 1 mnd siden. Noe som jeg burde ha gjort for lenge siden. Jo, jeg laserbehandlet øynene mine ved Trondheim øyelegesenter. Det har jeg ikke angret en dag. Tenk, å få se uten linser igjen. Jeg har stort sett brukt linser, men brukte briller for å lese på senga før jeg sovnet. Nå er jeg brille- og linsefri og ser som en hønsehauk, herlig. Jeg møtte først til kontroll der, vel 2 uker etter å ha bestilt meg time pr. telefon. Dette for å finne ut om jeg var disponibel for inngrepet , ikke var syk på noe vis f.eks, og for å finne ut hvordan de skulle utføre inngrepet, hvor mye som måtte korrigeres. Etter dette fikk jeg time der om nye 14 dager, og instrukser for hvordan inngrepet utføres. En “blekke” jeg skulle lese angående inngrepet. Så fikk jeg med meg 2 tbl. med Valium som jeg skulle ta 45 minutter før inngrepet. Dette for å greie å ligge stille og slappe mest mulig av. Noe som jeg faktisk gjorde. En fikk satt på noen klemmer som åpnet øynene. Ellers ble en bedt om å ligge helt stille og fokusere på et rødt lys under inngrepet, måtte også unngå å blunke m.m. Jeg hadde overhodet ingen smerter og inngrepet gikk raskt, bare omtrent 1/2 time fra jeg kom inn til jeg var ute igjen, husker ikke helt. Så fikk jeg på meg et skjold som jeg skulle gå med det neste døgnet, samt ha på påfølgende natt. Ellers skulle jeg etter inngrepet forsøke å sove 3 – 4 timer, noe som gikk greit med litt “dop” innabords. Det eneste som var en utfordring var å møte sminkefri, og å gå sminkefri, hele den første uken. Ikke lett for en som har brukt mascara siden hun var 14 år fast. Ja, mine arbeidskollegaer fikk da se hvordan jeg så ut om morgenen, he-he. Men dem kjente igjen meg, heldigvis :))) Dagen etter inngrepet var jeg tilbake igjen for kontroll, og da kunne jeg uten problemer se helt greit. Jeg var noe rød på øynene, men ellers hadde jeg ikke vondt. Jeg fikk med meg to sorter øyedråper. De to første ukene dryppet jeg øyne hver annen time, bortsett fra da jeg sov. Så ble det drypping 5 ganger i døgnet. Dette med Spersadex med kloramfenikol. I tillegg fikk jeg kunstig tårevæske til bruk innimellom. Jeg drypper forsatt øyne, litt igjen enda, men snart ferdig. Men, så kjempedeilig å se igjen. Det er nokså dyrt, men verdt hver krone. 

 

Farvel briller og linser !

4 kommentarer
    1. kan tenke meg att det er godt å få tilbake synet ja :))jeg har lesebriller,men kjøpte progresive så jeg slipper å ta dem på og av og jeg er veldig fornøgde slik jeg selv har det i dag da

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg