06.04.14. Mat / Lutefisk

Så godt å ha vært en tur ute i naturen. Jeg gikk innover en skogssti, og på tur dit fotograferte jeg nærmest alt jeg så. Men på hjemturen sprang jeg delvis også, ble varm og svett, herlig ! Ellers har vi nettopp hatt middag og i dag ble det lutefisk, noe jeg og min mann liker godt. Men da er det verre med 17-åringen som bor hjemme. Han synes hele måltidet er ekkelt, og så fisk da, he-he! Det ble hamburger på han, hadde jo erterstuing til fisken som seg hør og bør, og det passer jo godt til hamburgere også. Jeg skjønner at en del yngre personer ikke greier å venne seg på lutefisk. Dette skyldes nok at fisken ofte er gelèaktig i konsistens. Fisken vi hadde i dag ble akkurat passe bakt . Jeg sier bakt  fordi jeg bestandig legger den i langpannen, og trer aluminiumsfolie over og baker den i stekeovnen. Det er nok flere måter å gjøre det på. Fisken bør stå nesten tre kvarter på rundt 200 ¤C. Det siste kvarteret tar jeg av aluminiumsfolien og følger delvis med på stekeprosessen. Den må ikke bli for mye stekt, fordi da renner den bort nærmest i vann. Hender at jeg skrur opp termometeret til 250 ¤C den siste tiden i ovnen. Til lutefisken serverer jeg poteter, gulrøtter, bacon og erterstuing. Det hender også at jeg har stappet kålrabbi til i stedet for gulrøtter, det er også godt. Så må en ikke glemme å ha salt- og pepperbøsse stående frem + flatbrød.

Slik ser det ut på fatet:

 

#mat   #food  #lutefisk  #fisk   #fish  #poteter  #bacon  #erterstuing  #gulrøtter

2 kommentarer
    1. lutefisk er bare så deilig,men blir ikke laget særlig ofte her i huset siden det kun er jeg som spiser det,husker godt som barn att det var det beste jeg fikk til middag :))vi hadde det da kun på 1 juledag og 1 nyttårsdag

    2. Ja, ikke sant, det er nydelig. Synd ikke andre i huset ditt er like begeistret. Vi bruker også å ha det en dag i jula, som fast tradisjon. Men hender vi har det av og til ellers også. fruensvilje:

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg