01.04.14. Fotografi: Fra liten fotorunde på Staup, Levanger i kveld + litt om mitt :)

Så er jeg tilbake i sofahjørnet etter en liten fototur rundt omkring på Staup-området i Levanger kommune. På Staup har det vært (nå nedlagt) en gartnerskole over flere år, så her er det plantet ut masse planter, her spirer og gror det allerede. Her er også en stor kunstig murt dam. I den kan området speiles, vakkert for en fotograf. Et slikt bilde har jeg tatt, og tenker å vise i kveld. Ser ut som en gård, men her har vært internat for elevene, hvor de kunne bo mens de studerte ved skolen. I dag er skolen en voksenskole for innvandrere, her læres norsk, om det norske samfunnet med lover og regler, norske helsesystemer med egenandelstak / frikort / ventelister / prevensjon bl.a. (tusen nye ting for en nyinnvandret person, sannelig ikke greit), om offentlige norske aktører / kontorer og hva en kan forvente, om konge / politikk / religion, årstider / klima, yrkesrettede tilrettelegginger / praksiser og for å summere; hvordan det er å bo i Norge + hvordan nordmenn tenker om ting og tang, sikkert mye mer også. Voksenopplæringa her i Levanger har mange dyktige lærere og ansatte forøvrig. Til å undervise i de forskjellige emnene trekkes fagpersoner inn; politi – for lover / regler, helsesøster – helsesaker, ansatt ved helfo / NAV – om yrkesrettede saker bl.a. Her i Levanger har vi tatt inn nokså mange innvandrere over mange år, og vi er flinke på å få dem gjennom systemene her, slik at de ender ut som helt normale arbeidstakere med utdanning i bunnen.

Jeg skriver vi, fordi jeg er en del av innvandrertjenesten som sykepleier på helsekontoret. I flere år nå har jeg vært så heldig å ha kontor i den røde “låvebygningen” hver torsdag (som er”legedag”)som en kan se i vannspeilet på bildet. Nå nylig begynte jeg å være her også på tirsdager (som er prioritert bosatte innvandrere i hovedsak). Jeg intervjuer alle asylsøkere, de som blir bosatt direkte til kommunen gjennom FN og familiegjenforente. Videre tar jeg en og annen asylsøker som dumper ned i kommunen her og enda ikke har fått fastlege, om det skulle være behov. Intervjuet tar som regel 1 1/2 time. Benytter selvsagt tolk for alle, ikke de som snakker engelsk. Selvsagt dokumenteres alt. Så blir det meg som prioriterer hvem som skal få time inn til tilsynslege først og sist. Tilsynslege har kontor i ” låven” en gang i uka, da fungerer jeg som legesekretær. Vi hjelper innvandrere inntil de får fastlege, noe som gjerne tar litt tid, gjerne 1 – 2 mnd. De tre dagene jeg ikke har kontor ved “låven”, er jeg på helsekontoret på Leira Asylmottak. Helsetilbudet til innvandrere kan ha andre ivaretakelsessystemer andre steder i Norge, men vi har valgt det slik her. Det jeg nevner her er bare en del av jobben, ellers er det “dropp inn” når noe oppstår i forhold til helse. Så skal journaler mottas når de kommer og sendes ved bosettinger, samarbeid / koordinering av helsetiltak  / helseaktører / instanser. En jobb jeg trives meget godt i, spennende og utfordrene, slik jeg liker det.

Glemte å nevne at jeg dro en runde rundt på Magneten shoppingsenter også etterpå, etter fototuren, da det var noe jeg skulle kjøpe. Her var en kunstutstilling, så spennende og interessant å se !

Så et lite bildet fra området Staup i Levanger, speilet i dammen:

 

4 kommentarer
    1. Tone M.: Takk for det! Må prøve å ta fotoer fra andre vinkler og posisjoner enn de helt vanlige. Da ble det speiling fra dammen. Så er det jo nydelig sted da! Ha en fin dag selv ! Klæm 🙂

    2. charlotteahk: 1000 takk! Mange flotte steder i Levanger. Det vil vel komme flere bilder etter hvert. Jeg vil tro at nest etter Røros, så er Levanger en meget godt bevart trehusbebyggelse. Verdt et besøk 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg