01.04.14. Teater / musikal: Jeg så i går kveld FAME, storkosa meg ! Jeg spilte selv i RAUD VINTER :)

I går var jeg først på jobb som vanlig. Senere på kvelden dro jeg og så musikalen Fame sammen med arbeidskollegaer. Fikk for liten tid til å blogge i går kveld.

– FAME ER I FØLGE WIKIPEDIA:  Amerikansk filmmusikal og ungdomsdrama fra 1980 regissert av Alan Parker. Filmen ble meget populær i sin samtid og har dannet utgangspunkt foren TV-serie, en scenemusikal og en realityserie. I 2009 kom en nyinnspilling.

Den vant to Oscar (beste musikk og beste sang) og ble nominert i ytterligere fire kategorier. Den ble også tildelt en Golden Globe og en BAFTA.

Husker at jeg satt klistret til TV-skjermen og fulgte Fame da den gikk som TV-serie. Fame – oppsetningen jeg har sett i kveld er et samarbeid med kulturskolene her i Verdal / Levanger. Det er hentet inn noen voksne aktører og aktører fra musikklinja ved Inderøy i tillegg. Synes jeg fikk servert en super forestilling. Enkelte sangere og skuespillere er for proffe å regne, etter min smak. Både sang, dans og skuespill sitter, så også musikken fra bandet som spilte til. Herlige kulisser og skiftninger i kostymer / miljø.  Kunne ha tenkt meg å dratt på slikt et arrangement hver kveld jeg, eller selv stått på scenen, fordi jeg elsker det !

– EN MUSIKAL ER I FØLGE NORSK LEKSIKON: Musikal, musical, musikkteaterform. Musikalen har teatrale røtter i opera og operette, og musikalske røtter i amerikansk vaudeville og britisk music-hall, ved siden av de forskjellige amerikanske folkemusikkformene jazz, blues, negro spiritual, folksong og country music. I tillegg kommer påvirkning fra en østeuropeisk jødisk tradisjon hvor alle betydelige amerikanske musikalkomponister, med unntak av Cole Porter, har sin bakgrunn.Sjangeren særpreges av et krav om sang som ligger talestemmen nær, fjernt fra europeisk klassisk sang. Som teaterform står musikalen nærmere operaen enn operetten, bl.a. fordi operetten er et lystspill med krav om lykkelig utgang, mens musikalen likså ofte benytter seg av tragiske elementer.

I anledning at jeg har sett teater / musikal i kveld, fikk jeg lyst til å legge ut et par bilder fra da jeg selv var med og spilte teater. Jeg spilte fru Prydz med replikker / sang, og hele pakken i musikkteateret “Raud vinter”.  “Raud vinter ble spilt både i 2006 og 2007 (da var jeg forøvrig den fattige fiskekona Serianna) + i 2011 (som fru Charlotte Amalie Prydz. I 2011 kom kong Harald og overvar premieren. Dette i anledning at byen Levanger hadde 1000-års- jubileum. Skuespilleren Paul Ottar Haga var trekkplaster på siste forestilling i 2011. Det er hans bror Arnulf Haga som har vært regissør alle ganger det er blitt satt opp. Han er et ikon i teaterlivet her i Innherred, samt mange andre steder i landet. Flink regissør ! Forfatteren Torvald Sund, hjemmehørende i Levanger, skrev stykket om Levangeropprøret som foregikk i 1851. Her var nød og fattigdom. Her var de som bare gikk og “solte” seg i egen rikdom. Forskjellene var store, og derfor ble det opprør via arbeiderbevegelsen for å skape bedre kår for alle. Dette skjedde virkelig i 1851. Det er Knut Anders Vestad som har tonesatt sangene. Her framføres sanger som storkor av skuespillere + dyktige solister som innehar de store rollene / karakterene. Gå gjerne inn og les på linken nedenfor.

http://gamle.levanger.kommune.no/raudvinter/

Tenk, å få kle seg i fine kjoler og spille en rolle på en scene, få synge og kjenne at en er en del av noe som skjedde for lege siden. Tenk, jeg har hatt replikker i mikrofon / “mygg”, og både sunget og spilt teater for Kong Harald. Her kommer et bilde av meg sammen med en annen aktør fra “Raud vinter”. Bildet er tatt i en pause fra spillet:

Jeg legger også ut et bildet som viser rikfolket (jeg i rødt) på podiet. Bildet

er tatt på torget (eller torvet, som det heter etter navnediskusjon blant politikere

i Levanger) og viser den gamle paviljongen:

 

 

 

 

2 kommentarer
    1. prinsessen: Du er selv flink til å blogge, og har en super blogg, dessuten har du god smak når det kommer til moter / interiør m.m.
      Akkurat i dette innlegget har jeg ikke tatt fotoene selv, jeg er jo med på fotoene 😉
      PS! Jeg vil ta en titt på din blogg senere i kveld, men akkurat nå har jeg ikke tid, må rekke noe 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg